Beurzen zijn belangrijke plekken voor het ontdekken van nieuwe mogelijkheden in jouw vakgebied of de ontwikkelingen te zien van bepaalde producten. Bezoekers kunnen hier op een leuke en nieuwe manier ervaringen op doen. Met name nieuwe en innovatieve oplossingen doen het vaak erg goed bij het grote publiek. Wanneer jijzelf op een beurs actief bent, wil je natuurlijk dat jouw potentiële klanten naar jouw beursstand komen.
Opvallende reclame op jouw beursstand
Een hele hal vol met concullega’s, daar wil jij je natuurlijk in onderscheiden. Laat daarom vlaggen drukken met jouw logo of bedrijfsnaam. Deze wapperende reclame trekt ongetwijfeld de aandacht. Je kunt ook denken aan verlichting en muziek om de aandacht te trekken. Uiteraard is het combineren van dit soort oplossingen ook handig om te doen. Zo kan je meer potentiële klanten naar jouw beursstand lokken.
Zet influencers in
Naast de uitingen op de beursstand kan je ook in de voorbereiding van de beurs reuring creëren en laten weten dat jij op de betreffende beurs actief bent. Ondanks dat je zelf actief bent op social media en de informatievoorziening op jouw website klopt kan het helpen om influencers in te zetten. Kies influencers die een groot bereik hebben binnen jouw doelgroep. Nodig ze uit en creëer zo (digitale) mond-tot-mondreclame. Mensen kijken vaak op naar bekendheden en raken dan overtuigd van jouw product (of dienst).
Musthaves voor de beursstand
Zorg ervoor dat je in aanloop naar de beurs op tijd je drukwerk besteld. Denk aan voldoende visitekaartjes, presentatiemappen en brochures met alle informatie. Wellicht zelfs flyers met een speciale korting actie of iets dergelijks. Daarnaast wil je jouw product of dienst kunnen uitleggen. Hier kan je een roll-up banner voor gebruiken, maar kan je ook dibond bedrukken met een stappenplan van jouw dienst of toelichting van jouw product. Dit plaatmateriaal wordt veel gebruikt als reclamebord, dus uitermate geschikt voor promotionele uitingen.
Maak het interactief
In ideale situatie wil je mensen wat langer bij je beursstand hebben. Wellicht kan je een mini-spelprogramma maken waarbij jouw product goed naar voren komt. Betrek de bezoekers hierbij om op subtiele manier te praten over jouw product. Zorg voor een goede geluidinstallatie zodat het sneller meerdere bezoekers aantrekt. Regel voor de deelnemers een leuke prijs als dank voor de deelname.
Uiteraard zijn er nog meer manieren om die interactie op te zoeken, denk bijvoorbeeld door het scannen van een QR-code die verwijst naar een specifieke landingspagina op jouw website. Dat is minder schreeuwerig, maar nog steeds effectief. Het is belangrijk om dichtbij je zelf en bij jouw bedrijf te blijven. Bedenk dus goed met welke promotie-acties je aan de slag gaat en hoe deze passen binnen de normen en waarden van jouw bedrijf.